تاريخچه چاپ ديجيتال نسبت به چاپ از قدمت كمتري برخوردار است يعني درست زماني كه يوهانس گوتنبرگ، بازرگان آلماني مطبوعاتي را ايجاد كرد كه به واسطه آن توليد انبوه كتاب آغاز شد.
اولين چاپ هاي ديجيتال در اوايل دهه 1990 به بازار عرضه شدند. چاپ ديجيتال تهران هر تصوير را مجموعه اي پيچيده از اعداد و فرمول هاي رياضي در نظر ميگيرد.
اين تصاوير بعنوان يك ماتريس نقطه اي به نام پيكسل ذخيره مي شوند، كه به اين فرآيند ديجيتال كردن گفته ميشود.
در مرحله بعد تصاوير ديجيتالي شده براي كنترل رسوب جوهر، تونر يا قرار گرفتن در معرض انرژي الكترومغناطيسي براي توليد داده ها استفاده مي شوند.
تاريخچه چاپ ديجيتال نسبت به چاپ از قدمت كمتري برخوردار است يعني درست زماني كه يوهانس گوتنبرگ، بازرگان آلماني مطبوعاتي را ايجاد كرد كه به واسطه آن توليد انبوه كتاب آغاز شد.
اولين چاپ هاي ديجيتال در اوايل دهه 1990 به بازار عرضه شدند. چاپ ديجيتال تهران هر تصوير را مجموعه اي پيچيده از اعداد و فرمول هاي رياضي در نظر ميگيرد.
اين تصاوير بعنوان يك ماتريس نقطه اي به نام پيكسل ذخيره مي شوند، كه به اين فرآيند ديجيتال كردن گفته ميشود.
در مرحله بعد تصاوير ديجيتالي شده براي كنترل رسوب جوهر، تونر يا قرار گرفتن در معرض انرژي الكترومغناطيسي براي توليد داده ها استفاده مي شوند.
چاپ ديجيتال از يك سيستم مديريت رنگ استفاده ميكند كه تصاوير را به همان ميزان كيفيتي كه ديده ميشوند چاپ ميكند.
اولين چاپ ديجيتال فوري رنگي در جهان به نام "مجله اينديگو" در سال 1993 شكل گرفت كه يك شبه باعث تغيير در دنياي چاپ شد و مشتريان توانستند چاپي سريع، شخصي و با كيفيت بالا را از طريق اينترنت انتخاب كنند.نام دستگاه چاپ فشاري(printing press) ازشركت "بني لاندا" كه در سال 1977 براي ايجاد سريعترين دستگاه فتوكپي در جهان تاسيس شده بود، گرفته شده است.
لاندا بعدها كشف كرد كه جوهري كه براي فتوكپي استفاده ميشود جوهر چاپ ديجيتالي ناميده مي شود كه مي تواند در چاپگرها مورد استفاده قرار گيرد.
جوهر چاپ ديجيتال از ذرات رنگي كوچك معلق در روغن مرسوم به نام ايزوپار استفاده مي كند كه مي تواند توسط يك ديفرانسيل ولتاژ جذب يا دفع شود. جوهر يك لايه پلاستيكي نازك و صاف بر روي سطح كاغذ ايجاد مي كند.
از زمان آغاز اولين چاپ ديجيتال، بازار همچنان به طور گسترده رشد داشته است و در سال 2010، بازار چاپ ديجيتال به ارزش 85.2 ميليارد دلار معادل بيش از 225 ميليارد نسخه چاپي داشته است و پيش بيني مي شود كه 18 درصد از كل چاپ ها در سال 2016 بوده است و اين رشد چشمگير در سال هاي آينده نيز ادامه خواهد يافت .
چاپ ديجيتال در همه جا در آينده خواهد بود. چاپ ديجيتال فقط براي چاپ تجاري استفاده نخواهد شد؛ براي چاپ و بسته بندي نيز استفاده مي شود.
مطبوعات ديجيتال پس از بازار بسته بندي توسعه خواهند يافت و شخصي سازي بسته بندي در آينده بزرگ خواهد بود.
چاپ ديجيتال به هر دو كاربر در خانه و محل كسب و كار اجازه مي دهد براي چاپ ديجيتال تصاوير از سيستم هاي كامپيوتري دسكتاپ استفاده كنند. استفاده آسان و كيفيت بهبود يافته چاپ ديجيتال را محبوب ساخته است.
در طول بيست سال گذشته، چاپگر ديجيتال بهبود يافته و تعداد و نوع جوهر پشتيباني، جايگزين چاپ عكاسي رنگ نقره اي هاليد گسترش يافته است.
در آينده، اطمينان از پايداري نسخه هاي توليد شده بايد قيمت چاپ ديجيتال را جالب تر كند.
مطبوعات ديجيتالي نيز سريعتر تبديل مي شوند و براي رسيدگي به انواع چاپ بيشتر طراحي مي شوند.
منبع : خانه طراحان سام